Matbloggen fortsätter...

I kväll lagade jag en av våra favoriträtter - Thaisoppa. Det är egentligen en GI soppa som kommer från min kära vän Karin som i sin tur "fått" den av Paulún, GI-experten. Den är väldigt enkel att laga, nyttig och smarrig som bara den!

Detta behövs:

* 300 g kycklinginnerlårfilé (mkt godare och saftigare än vanlig filé!)
* 80 g salladslök
* 1/2 gul paprika
* 1/2 röd paprika
* 15 g färsk ingefära
* 2 msk kycklingfond
* 1 msk fisksås
* 1 msk olivolja
* 4 st vitlöksklyftor
* 1 tsk sambal oelek
* 1 l vatten
* 1 pkt risnudlar (jag brukar ta de platta & breda)

Man kan byta ut grönsakerna, jag hade färska champinjoner idag och har även gjort med broccoli.


1. Strimla/"grovhacka" kycklingen & paprikan. Finhacka vitlök, ingefära och salladslök.

2. Blanda i hop alla ingredienser förutom nudlarna och koriandern i en kastrull och låt koka upp. Låt sjuda i ca 5 minuter.

3. Under tiden kan man koka upp vatten till nudlarna.


4. När både nudlarna och soppan är klar är det bara att servera.

5. Toppa med lite färsk koriander. Alla är inte så förtjusta i denna krydda - I love it! Johan brukar ha lite Japansk soya på sin soppa.

Koriander♥ (I Kina trodde man förr att koriander gav evigt liv!)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0