Pasta Carbonara

Jag är ingen mästerkock men om det är en maträtt jag gör som alltid blir så jäkla god så är det min pasta Carbonara. Nu delar jag med mig av detta fantastiska recept:

Detta behövs:


* 2 pkt bacon (inte med på bilden) Uppdatering: kan man få tag på äkta italiensk pancetta är detta såklart att föredra!
* olivolja
* 3 dl grädde (jag kör laktosfri)
* 2 äggulor
* 3-4 vitlöksklyftor (I love vitlök)
* 1 gul lök (jag kan egentligen inte äta lök men i denna maträtt är den ett måste)
* spagetti (helst Barillas)
* salt & peppar
* parmesan

1. Börja med att sätta på vatten till pastan. Jag brukar slänga i en grönsaksbuljong när jag kokar pasta och lite lite olja ibland.

2. Klipp baconen i små bitar och knaperstek den på ganska hög värme. När den är klar brukar jag hälla av den på ett fat med en bit papper så att fettet får rinna av ordentligt.


3. Finhacka den gula löken och fräs den i lite olivolja. Tillsätt finhackad vitlök och fräs tillsammans med den gula löken utan att vitlöken tar färg.

4. Häll på grädden och låt det koka i några minuter.


5. När pastan har kokat färdigt blandar jag ihop allt i en kastrull: pasta, den stekta baconen och grädden med lök. Häll i de två äggulorna och rör ihop allt på svag värme tills det är krämigt.


6. Krydda med salt och peppar. Serveras med parmesanost och helst ett glas rött till om jag och Johan får bestämma.

Direktimporterad parmesan från Italien som pappa levererat.


Detta är en perfekt bakis-seg-trött-söndagsmiddag. Kanske inte den nyttigaste men säkerligen den godaste!

Kommentarer
Postat av: Maria

Ser yammi ut!! kanske blir kvällens... Oj har jag missat städningen! När var den? ;)

Kram kram

2009-05-11 @ 08:27:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0